Als gedupeerde reiziger heb je onder verschillende omstandigheden bij vertraging rechten.
De passagier kan recht hebben op:
- eten en drinken
- compensatie
- terugbetaling van het ticket
Eten en drinken
Ziet het ernaar uit dat een vertraging wel even kan gaan duren, dan kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij iets te eten en te drinken moet aanbieden, en eventueel een hotelovernachting. Dat hangt af van de (verwachte) duur van de vertraging en de afstand van de vlucht:
- is de vliegafstand minder dan 1500 kilometer, dan hebt u na twee uur recht op eten en drinken,
- bij een afstand tussen de 1500 en 3500 kilometer hebt u na drie uur recht op eten en drinken,
- bij een afstand van meer dan 3500 kilometer hebt u na vier uur recht op eten en drinken.
In alle gevallen hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, e-mails, faxen of telexen.
Het kan dus zijn dat als de bestemming Zuid-Spanje is er 3 uur gewacht moet worden terwijl bij een bestemming in Noord-Spanje al na 2 uur recht is op eten en drinken.
Compensatie
Als er meer dan 3 uur vertraging is of uw vlucht geannuleerd is, dan bestaat er mogelijk recht op compensatie. Dat is het geval wanneer de luchtvaartmaatschappij de vertraging zelf heeft veroorzaakt. Dat betekent dat er geen recht bestaat op compensatie in een geval van overmacht, bijvoorbeeld wanneer sprake is van een veiligheidsprobleem, mist of een staking. In dat geval kan de maatschappij zich beroepen op buitengewone omstandigheden en hoeft ze reizigers die een claim indienen niet te compenseren.
Denk bij buitengewone omstandigheden aan oorlogen, terrorisme, sabotage, onverwachte sluiting van de bestemmingsluchthaven, uitwijken wegens lastige passagiers, noodweer enzovoort.
De luchtvaartmaatschappij moet zich op deze omstandigheden beroepen en daarom moet u bij vertraging altijd informeren bij de luchtvaartmaatschappij naar de reden van de vertraging.
Als er geen overmacht is heeft de reiziger recht op de volgende compensatie:
Vliegafstand | Vertraging bij aankomst |
Compensatie |
Tot 1500 km | Meer dan drie uur | € 250,00 |
1500 tot 3500 km | Meer dan drie uur | € 400,00 |
Meer dan 3500 km | Tussen de drie en vier uur | € 300,00 |
Meer dan 3500 km | Meer dan vier uur | € 600,00 |
Terugbetaling van het ticket
Is de vlucht meer dan vijf uur vertraagd en heeft de reis geen zin meer, dan kan ervoor worden gekozen niet meer met de vlucht mee te gaan. Er bestaat dan recht op volledige terugbetaling van uw ticket binnen een week.
Als de vlucht geannuleerd is, moet de luchtvaartmaatschappij de keuze bieden tussen terugbetalen van het ticket en kosteloos omboeken op een andere vlucht om de eindbestemming te bereiken.
Let wel even op. Als er sprake is van terugbetaling is de vervoersovereenkomst geëindigd. De luchtvaartmaatschappij hoeft dan geen eten en drinken meer aan te bieden en ook geen eventuele hotelovernachting te vergoeden.
Houding van de luchtvaartmaatschappijen
Claims kunnen aardig in papieren lopen en luchtvaartmaatschappijen zijn dan ook niet zo happig om de ware reden van een vertraging te melden.