Koop op afstand

10280Met koop of afstand wordt bedoeld dat een consument via internet, telefoon of een bestelbon uit een catalogus een product of een dienst bestelt. Het wordt koop op afstand genoemd omdat de consument geen persoonlijk contact heeft met de verkoper. Het kopen van een product via telemarketing ( het onder etenstijd gebeld worden met een aanbieding) valt valt hier ook onder.

Veelal zal het via internet gebeuren en een bestelling doen is zo gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan bol.com waar je via de app niet eens meer hoeft in te loggen.

Met 1 druk op de knop ligt het product in de winkelwagen en met nog 2 drukken is het product besteld en word je alweer gefeliciteerd met je aankoop.

Hier een link naar een leuk artikel over de wereld van de E-commerce over de redenen waarom een webwinkel al dan niet succesvol is.

Toch kan het gebeuren dat je eigenlijk spijt hebt van je aankoop en dat kan om meerdere redenen zijn. Of het is te duur of niet zo mooi en praktisch als gedacht (denk hierbij aan die fantastische televisie winkel producten die van alles beloven) of je hebt het eigenlijk helemaal niet nodig.

Omdat het zo makkelijk is om te bestellen of het telefonisch overgehaald te worden om een product te kopen, heeft de wetgever strenge regels opgesteld met betrekking tot koop op afstand. Vooral de bedenktijd is van groot belang.

Bedenktijd:

Bij een koop op afstand heeft de consument die een product bij een bedrijf heeft gekocht, een bedenktijd van 14 dagen. In deze periode heeft de consument de mogelijkheid om te bedenken of hij of zij het product wel echt wil hebben. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn.

Als de koper het product toch niet wil hebben dan moet dit binnen 14 dagen worden gemeld aan de verkoper en moet het product worden teruggestuurd. Dat terugsturen hoeft dus niet binnen die 14 dagen gebeuren. Er hoeft ook geen reden worden opgegeven waarom het product wordt teruggestuurd.

De verkoper moet na het ontvangen van het teruggestuurde product overgaan tot vergoeding van het aankoopbedrag vermeerderd met de bezorgkosten. Het kan wel zijn dat de consument zelf de kosten van het terugsturen moet betalen, maar dit moet vooraf duidelijk zijn gemeld door de verkoper, bijvoorbeeld in zijn algemene voorwaarden.

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op de bedenktijd. Er geldt geen bedenktijd voor bijvoorbeeld:

  • reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
  • tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
  • producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp
  • producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
  • verzegelde hygiëne producten
  • verzegelde dvd’s en cd’s

Verder gelden er nog aparte regels over het downloaden van digitale producten zoals bijvoorbeeld muziek, een game of een film.  De ondernemer moet alle informatie over de aankoop én het feit dat er wordt afgezien van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail. Hij moet dat doen voordat  het product wordt gedownload.

Samenvattend geldt algemeen:
  • bij koop op afstand geldt een bedenktijd van 14 dagen
  • als de koper van de koop af wil: binnen 14 dagen meedelen aan de verkoper
  • het product moet worden teruggestuurd
  • de verkoper moet zorgen voor terugbetaling, inclusief de verzendkosten
  • de kosten van het terugsturen kunnen voor rekening van de koper komen