Prijzenfestivals

Afbeeldingsresultaat voor prijzen festivals

Iedereen is bekend met de beruchte prijzenfestivals van sommige bedrijven. Vaak wordt er met schreeuwende grote letters aangegeven dat er een groot geldbedrag voor u is gereserveerd op een aparte rekening!  Zelfs uw naam en gegevens komen voor op een lijst van prijswinnaars.

Zie voor een voorbeeld van zo’n wervende tekst deze link. (Let op: is een PDF bestand, dus wat minder makkelijk te lezen op een telefoon)

Deze is afkomstig van Readers Digest en dit bedrijf heeft toch wel een kwalijke reputatie op het gebied van misleidende reclame.

Een voorbeeld van een ander bedrijf dat zich nog wel eens begeeft op de grens van toegestane reclame en misleidende reclame is Bakker.com uit Hillegom. Dat betreft een tuincentrum dat zijn producten via bijzondere marketingmethoden aan de man probeert te brengen.

Er wordt dan in grote letters medegedeeld dat men winnaar is van een product met lcd scherm en de goedgelovige klant gaat dan uit van een televisie of laptop. Blijkt het uiteindelijk te gaan om een klokje met een klein lcd schermpje!

Juridisch kan je weinig beginnen tegen dergelijke marketingmethoden. Altijd staat er wel ergens vermeld dat de klant geen winnaar is maar een kanshebber op een prijs. Als consument al actie onderneemt dan kan dit eigenlijk alleen door het indienen van een klacht bij de Reclame Code Commissie. Als de klacht gegrond wordt verklaard dan geeft deze instantie een aanwijzing aan het betreffende bedrijf. Er wordt beterschap beloofd en de kous is daarmee eigenlijk af.

Zie voor een voorbeeld van een gegrond verklaarde klacht tegen Bakker.com de navolgende uitspraak van de reclame Code Commissie.

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=72457&acCode

Wat dergelijke acties allemaal gemeen hebben is dat er van de zijde van de consument altijd iets moet worden gedaan om aanspraak te maken op de prijzen. Of er moeten zegels worden geplakt, of codes ingevuld of er moet een kleine bestelling worden gedaan.

Mijn adviezen luiden als volgt:
  • Als je een prijs hebt gewonnen, hoef je daarvoor geen actie te ondernemen. Er hoeven geen zegels te worden geplakt en er hoeft geen product te worden besteld.
  • Gebruik je gezonde verstand: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!