TV Plaza

Omdat mijn televisie inmiddels best een aantal jaren oud is ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe televisie. In mijn omgeving zie ik televisies die vele malen scherper zijn dan die van mij. Het enige wat ik vooraf wist is dat ik een 4k televisie wilde kopen. En dan begint de ellende pas. Wil ik een “gewone” 4k televisie of Oled of Qled. Eerst eens kijken wat dat eigenlijk is.

Het wordt een Qled

Ik ben een paar keer naar de MediaMarkt gegaan om te kijken welk beeld ik het mooiste vind. Ook verschillende fora op internet bezocht en eigenlijk weet je daarna nog niks. De één adviseert Oled en de ander Qled. Op een bepaald moment heb ik de knoop doorgehakt en ik ga voor Qled.

Vervolgens moet er nog beslist worden welk formaat. Beetje meten en rekening houdend met het budget, wil ik een 55 inch. En langzaamaan kwam ik er ook achter welk model het beste bij mij en mijn budget past.

Het prijsvergelijken op internet

De tv die ik op het oog had kost ongeveer € 1.300,00. Dat is de prijs die de bekende winkels voor deze televisie hanteren. Het kan een paar tientjes schelen maar dit was toch wel prijs.

Dat vind ik veel geld en dan wil ik wel de moeite nemen om te kijken of dat niet goedkoper zou kunnen.

Omdat ik vaak dingen bestel bij bol.com ben ik natuurlijk ook daar gaan kijken. Voorop staat dat ik erg tevreden ben over bol.com. Pas geleden had ik een probleem met een versterker en de service is gewoon goed. Wel let ik altijd op dat ik rechtstreeks bij bol.com bestel en dus geen producten bestel via een externe leverancier. Bol.com stelt namelijk bedrijven in staat hun producten aan te bieden op het platform van bol.com onder de naam Plaza.

Dit kan niet kloppen

Tot mijn grote verbazing werd bij bol.com “mijn”televisie  aangeboden voor € 999,00 (!). Dat is ruim € 300,00 minder dan de prijs die ik op het internet had gezien. Er schoten mij verschillende gedachten door het hoofd:

  • dit is te mooi om waar te zijn
  • de andere aanbieders zijn boeven en hebben prijsafspraken gemaakt
  • ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee dus waarom meer betalen dan nodig is?
TV Plaza

Op de website stond aangegeven dat de verkoop door TV Plaza gebeurde. Op de website van bol.com stonden erg positieve recensies vermeld.  Toch nog even verder gezocht. Toen kwam ik uit op de website van kieskeurig.nl.

Daar lijken de klanten toch iets minder te spreken over de kwaliteit van de producten en de mate van serviceverlening. Hoewel ik niet op de hoogte ben van alle aspecten van elke klacht komt er geen positief beeld naar voren.

Een kleine opsomming van de klachten:

  • iemand heeft een Hongaarse televisie geleverd gekregen en deze wordt dan via een “wonderafstandsbediening” geschikt gemaakt voor de Nederlandse markt
  • de doos is beschadigd
  • de televisie is beschadigd
  • na het even kijken naar de televisie gaat het scherm kuren vertonen
  • na anderhalve maand televisie kapot
  • televisie doet het niet
  • geen geld terug na het retourneren van de televisie
  • zeer slechte klantenservice bij klachten
Service en garantie

Uit deze klachten lijkt vooral dat er een slecht product wordt geleverd en dat daarna de service volstrekt afwezig is. Bol.com verwijst de klagende klant naar TV Plaza en die lijkt vervolgens weinig tot niets te doen om de klachten te verhelpen . En als er wel wat wordt gedaan dan lijken het vooral pogingen om onder aansprakelijkheid uit te komen. Er zou bijvoorbeeld worden verwezen naar een bepaling dat er geen garantie meer zou bestaan als er meer dan 3 (ja echt DRIE) uren naar de televisie is gekeken. Zulke zaken zouden allemaal geregeld zijn in de algemene voorwaarden.

Uit de klachten maak ik op dat veel klanten het er maar bij laten zitten en uit pure noodzaak hun verlies maar nemen.

Kan dit zomaar?

Nee natuurlijk niet.  Nogmaals, ik ben niet op de hoogte van alle aspecten van de klachten. Het gaat mij om het beeld dat er wordt geschetst. In het algemeen kan ik het volgende aangeven.

Omdat er via internet wordt besteld heb je als klant uitgebreide wettelijke rechten. Er is sprake van koop op afstand. Lees mijn blog over dit onderwerp maar eens na. Als klant heb je dan in ieder geval recht op een bedenktijd van 14 dagen.

Maar afgezien van de regeling met betrekking tot koop op afstand, gelden natuurlijk de “normale” wettelijke bepalingen. Als klant ben je gewoon een consument en geniet je uitgebreide bescherming. Je mag ervan uitgaan dat het product voldoet aan je verwachtingen. Dus in  het geval van een televisie: deze moet onbeschadigd zijn en goed functioneren en geschikt zijn voor de nederlandse markt. Je hebt gewoon recht op garantie en je kan zelf kiezen wie je aanspreekt: of de verkoper of de fabrikant zelf.

Algemene voorwaarden

Waarschijnlijk zal in dit geval TV Plaza verwijzen naar algemene voorwaarden waarin mogelijk staat dat er maar een beperkte garantie bestaat. Dat kan niet zomaar en ik verwijs naar mijn blog over algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden mogen namelijk niet onredelijk bezwarend zijn en zeker een consument geniet uitgebreide bescherming. Er bestaat een zogenaamde grijze en een zwarte lijst van dergelijke onredelijk bezwarende algemene voorwaarden.

Advies

Loop je klant tegen problemen aan met een verkoper bij een koop op afstand, laat je dan niet met een kluitje in het riet sturen. Een verkoper kan wel verwijzen naar algemene voorwaarden maar deze zijn niet vanzelfsprekend van toepassing.

Ontvang je een gebrekkig product, stuur deze dan 14 dagen zonder opgave van redenen retour. Dat recht heb je gewoon. Mogelijk dat wel verzendkosten mogen worden berekend maar de aankoopsom moet terugbetaald worden.

Gaat een product stuk binnen een veel kortere termijn dan je redelijkerwijze mag verwachten, maak dan aanspraak op de garantie.

En kom je er zelf niet uit? Neem dan gewoon contact op met mij.

Moraal van dit verhaal is ook wel: gebruik je gezonde verstand en als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.