Vodafone

Zoals veel mensen word ik toch een beetje blij als ik mijn mobiele telefoonabonnement mag verlengen. Je weet dat je allemaal zelf dik betaalt maar je hebt toch een beetje het gevoel dat je een kadootje krijgt als je een nieuwe telefoon mag uitzoeken. Het was dus zover! Ik kreeg bericht van Vodafone dat ik mocht verlengen en ik zocht een mooie telefoon uit. Binnen twee dagen zou deze bezorgd worden.

nieuwe regels

Sinds 2017 zijn er nieuwe regels ingevoerd. Het afsluiten van een abonnement met telefoon op afbetaling, geldt als een afsluiten van een lening. Met daarbij de BKR registratie enz. Dus net als bij een auto. Het doel is op zich goed, namelijk het beschermen van mensen (jongeren!) tegen het afsluiten van dure abonnementen. Kijk hier maar eens voor meer informatie.

Bij het aanvragen had ik ook enkele globale gegevens ingevuld op de website van Vodafone.

jarenlange klant van Vodafone

Ik denk dat ik meer dan 10 jaar klant ben bij Vodafone. Nooit heb ik enige achterstand opgelopen en ik koos ook nooit de nieuwste telefoon met het duurste abonnement.

Een telefoontje van vodafone

Nooit heb ik enig probleem gehad met het verlengen maar helaas nu wel. Waarschijnlijk omdat ik zelfstandig ondernemer ben zonder bekend dienstverband kreeg ik ineens een belletje van Vodafone. Een aardig en vrolijk meisje wilde mij vragen stellen over mijn financiële situatie.  Ik gaf aan dat niet te gaan doen en dat verbaasde haar een beetje. Het gaat hier om een telefoon en niet om een boot, motor of een auto. Ik was niet van plan om mijn telefoonprovider openheid van zaken te geven over mijn inkomen.  Dan koop ik wel een telefoon in de winkel. De bestelling werd geannuleerd.

eerlijk gezegd

Zoals ik wel eerder heb aangegeven in mijn blogs, is niets menselijks mij vreemd. Ik ben niet altijd de calculerende jurist en soms ben ik ook gewoon beledigd. Dat was ook in dit geval zo. Hoe kan Vodafone twijfelen aan mijn kredietwaardigheid en ik ga mijn financiële situatie echt niet bespreken met een “meisje” aan de telefoon. ( ze deed gewoon haar werk hoor).  Kortom, ik was fors gepikeerd maar kan er nu wel om lachen. De jurist met eigen praktijk en veel tevreden klanten kan niet eens een telefoontje bestellen……..

Voordeel van mijn momenten van beledigd zijn, is dat deze niet al te lang duren. Op een bepaald moment ga ik dan toch weer in de juridische stand, en vraag ik mij af waarom ik geweigerd was. Wat heeft Vodafone “getriggerd” om mij nog te moeten bellen voor nadere informatie. Zeker met de nieuwe avg op komst waarin de consument recht heeft op duidelijkheid over het gebruik van zijn gegevens, is dit een terechte vraag.

klantenservice

Ik stuur een mail aan Vodafone. Ik vraag me daarin af waarom Vodafone gemeend heeft te moeten bellen met mij voor meer informatie. Het gaat dus niet meer om het niet krijgen van het abonnement met telefoon. Helaas bleef de medewerker eerst wel hangen in die vraag. Daarop reageerde ik weer waarin ik uitlegde dat ik duidelijkheid wilde krijgen over welke informatie Vodafone beschikte. En ook waarom deze informatie aanleiding gaf om meer informatie te willen inwinnen.

Helaas kwam ik niet verder met deze medewerker. Ik kreeg het vreemde antwoord dat de door mij gevraagde informatie niet meer te achterhalen was omdat de bestelling was geannuleerd. Vervolgens gaf ik aan dat ik dit een onzinnig argument vond en ik herhaalde mijn vragen. De medewerker gaf aan dat hij het hierbij wilde laten en dat er niet meer zou worden gereageerd op mijn mails. Overigens heb ik alle mails als privé persoon gestuurd.  Nergens heb ik aangegeven dat ik jurist ben.

Vreemde gang van zaken

Dit is toch een rare manier van klantenbehandeling. Ten eerste omdat er blijkbaar weinig waarde wordt gehecht aan een trouwe klant. Ten tweede ook omdat Vodafone volgens mij niet de gegevens verstrekt die wel verstrekt moeten worden. Waar heeft Vodafone geïnformeerd en welke informatie gaf aanleiding om nader te moeten informeren bij mij. Vodafone stelt deze informatie niet meer te kunnen achterhalen. Dat geloof ik gewoon niet.

Omdat ik wel andere dingen te doen heb, heb ik het hierbij laten zitten. Het is voor mij geen halszaak, maar dat  ik als jurist, geen antwoord heb kunnen krijgen van Vodafone verbaast me wel.

Als niet jurist ga ik gewoon een goedkoper sim only abonnement nemen want mijn “oude” telefoon werkt nog prima.