Verkooppraktijken aan de deur

En ja hoor, zit je net aan de avondmaaltijd en dan gaat de bel. Mijn vriendin  ging kijken wie er had aangebeld. Ik kon horen dat ze moeite had de persoon aan de deur af te poeieren en na enige tijd ging ik zelf maar even poolshoogte nemen. Ik kan wat botter zijn en soms zeg ik gewoon dat iemand weg moet gaan. Met daarbij mijn deurwaardersblik in de ogen , dat werkt meestal wel.

Wat de afbeelding van de appeltaart hierboven doet, wordt later in dit blog wel duidelijk…….

Wat een enthousiaste jonge vrouw

Aan de deur stond een  jonge vrouw van begin twintig. Koordje met een badge met het logo van Enexis om de nek en een I-pad in de hand. Haar enthousiasme was zo groot dat ik het vergelijk met iemand die de blijde boodschap verkondigt.

Toen ze mij zag lichtten haar ogen op en ze gaf aan het verhaal, wat ze net aan mijn vriendin had verteld, nogmaals aan mij te zullen vertellen. Ik reageerde daarop, charmant als ik ben, met de mededeling dat wat ze ook te verkopen had, we er geen enkele belangstelling voor hadden. Maar nee hoor, ze gaf aan niets te willen verkopen en ze deed haar verhaal.

Ik begrijp er helemaal niets van

Een tijdje geleden zouden we in de buurt post hebben gehad, maar deze post zou zijn weggegooid omdat veel mensen hadden gedacht dat het reclame was geweest. In deze post had gestaan dat er iemand zou komen en dat was dus nu. Zij gaf aan namens Enexis te komen en namens Essent en we zouden enorm veel geld kunnen besparen op onze nota. Maar omdat we al klant bij Essent waren krijgen we geen geld terug. Zij hoefde alleen maar onze meterstanden te zien en dan zouden onze nota’s wel met veertig euro per maand lager worden.

“Bent u dan meteropnemer?” vroeg ik. Nee dat was ze niet. “Maar wat wilt u dan? U probeert toch gewoon iets te verkopen”. Nee hoor, dat zag ik helemaal verkeerd. Ze ging ons helpen.

Ik begon humeurig te worden en vertelde haar dat ik er geen snars van begreep en dat ze me begon te irriteren. Daarop begon ze het verhaal weer van voren af aan en toen heb ik haar gezegd dat ze weg moest gaan. Ze was erg teleurgesteld maar ze ging gelukkig wel.

Informatie bij Essent

Omdat ze aan had gegeven dat ze ook Essent vertegenwoordigde heb ik een e-mail gestuurd aan Essent. Ik wilde toch graag weten of het aan ons had gelegen dat we er niets van hadden begrepen. De dag daarop belde een medewerker van Essent en vertelde mij dat deze mevrouw zeer zeker niet namens Essent had gehandeld. Ook zou deze medewerker contact opnemen met Enexis of zij er meer van wisten. Hij zou me nog bellen over de reactie van Enexis.

Aldus geschiedde. Mij werd medegedeeld dat Enexis ook helemaal van niets wist. Deze mevrouw was niet namens Enexis aan de deur geweest en er werd vermoed dat dit een -nogal schandalige- manier van klantenwerving was geweest. En er werd ook zwaar aan getild dat deze mevrouw een badge had gedragen van Enexis.

de appeltaart

Omdat ik de moeite had genomen dit onder de aandacht van Essent te brengen, ontving ik een tegoedbon voor een appeltaart af te halen bij de Hema. Vandaar de afbeelding van de appeltaart.

Juridisch oordeel

Deze mevrouw aan de deur was gewoon een colporteur en probeerde een product aan de man te brengen. Mocht je er toch intrappen ( welk product of dienst dan ook) je kan er eenvoudig weer vanaf. Er bestaat een wettelijke bedenktermijn van 14 waarin je zonder opgave van redenen van de aankoop af kan. Kijk voor meer informatie eens op deze website van de Consumentenbond.

Voor alle duidelijkheid: koop via telefoon valt niet onder colportage. Dat is koop op afstand. Voor verdere informatie zie mijn blog over dat onderwerp.