Rechten bij vertraging van vluchten

Afbeeldingsresultaat voor vertraging van vluchtenNa alle stress om op tijd bij het vliegveld te komen sta je eindelijk in de vertrekhal en kom je er achter dat je vlucht is vertraagd. Dat is  een enorme domper op de vakantievreugde.

 

Toch is het geen zaak van machteloos afwachten op de te harde stoelen in de wachtruimte. Als gedupeerde reiziger heb je onder verschillende omstandigheden wel degelijk rechten.

De passagier kan recht hebben op:

  • eten en drinken
  • compensatie
  • terugbetaling van het ticket
Eten en drinken

Ziet het ernaar uit dat een vertraging wel even kan gaan duren, dan kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij u iets te eten en te drinken moet aanbieden, en eventueel een hotelovernachting. Dat hangt af van de (verwachte) duur van de vertraging en de afstand van uw vlucht:

  • is de vliegafstand minder dan 1500 kilometer, dan hebt u na twee uur recht op eten en drinken,
  • bij een afstand tussen de 1500 en 3500 kilometer hebt u na drie uur recht op eten en drinken,
  • bij een afstand van meer dan 3500 kilometer hebt u na vier uur recht op eten en drinken.

In alle  gevallen hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, e-mails, faxen of telexen.

 

Het kan dus zijn dat als de bestemming Zuid-Spanje is er 3 uur gewacht moet worden terwijl bij een bestemming in Noord-Spanje al na 2 uur recht is op eten en drinken.

Compensatie

Als er meer dan 3 uur vertraging is of uw vlucht geannuleerd is, dan hebt u mogelijk recht op compensatie. Dat is het geval wanneer de luchtvaartmaatschappij de vertraging zelf heeft veroorzaakt. Dat betekent dat u geen recht hebt op compensatie in een geval van overmacht, bijvoorbeeld wanneer sprake is van een veiligheidsprobleem, mist of een staking. In dat geval kan de maatschappij zich beroepen op buitengewone omstandigheden en hoeft ze reizigers die een claim indienen niet te compenseren.

Denk bij buitengewone omstandigheden aan oorlogen, terrorisme, sabotage, onverwachte sluiting van de bestemmingsluchthaven, uitwijken wegens lastige passagiers, noodweer enzovoort.

De luchtvaartmaatschappij moet zich op deze omstandigheden beroepen en daarom moet u bij vertraging altijd informeren bij de luchtvaartmaatschappij naar de reden van de vertraging.

Als er geen overmacht is heeft de reiziger recht op de volgende compensatie:

   Vliegafstand    Vertraging bij aankomst
   Compensatie
   Tot 1500 km    Meer dan drie uur    € 250,00
   1500 tot 3500 km    Meer dan drie uur    € 400,00
   Meer dan 3500 km    Tussen de drie en vier uur    € 300,00
   Meer dan 3500 km    Meer dan vier uur    € 600,00
Terugbetaling van het ticket

Is de vlucht meer dan vijf uur vertraagd en heeft de reis geen zin meer, dan kunt u ervoor kiezen niet meer met uw vlucht mee te gaan. U hebt dan recht op volledige terugbetaling van uw ticket binnen een week.

Als de vlucht geannuleerd is, moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze bieden tussen terugbetalen van het ticket en kosteloos omboeken op een andere vlucht om uw eindbestemming te bereiken.

Let wel even op. Als er sprake is van terugbetaling is de vervoersovereenkomst geëindigd. De luchtvaartmaatschappij hoeft u dan geen eten en drinken meer aan te bieden en ook geen eventuele hotelovernachting te vergoeden.

Houding van de luchtvaartmaatschappijen

Claims kunnen aardig in papieren lopen en luchtvaartmaatschappijen zijn dan ook niet zo happig om de ware reden van een vertraging te melden.

Kijk hier eens voor aan aantal excuses van de luchtvaartmaatschappijen.

Geeft de luchtvaartmaatschappij u niet waar u recht op denkt te hebben, dan kunt u altijd even contact met mij opnemen.