fbpx

Heb je eindelijk een keuze kunnen maken en sta je met de nieuwe wasmachine bij de kassa en dan wordt de vraag gesteld: “wilt u er ook extra garantie bij kopen?”

En dan ook nog op een toon dat als je nee zegt, je wel een enorme fout begaat. Hoe zit het nu met garantie en extra garantie?

Garantie betekent dat de koper recht heeft op een goed product. Een goed product is een product dat je langere tijd zonder problemen kunt gebruiken. Hoe lang deze tijd is hangt af van het soort product. Een auto gaat langer mee dan mobiele telefoon.

Een product dient te voldoen aan de verwachtingen van de consument. En die verwachtingen worden gebaseerd op onder meer het merk , de prijs en mededelingen van de verkoper.

Als bijvoorbeeld een koelkast na 5 maanden kapot gaat dan kan je als klant terug naar de winkel en dan dient de winkel het product te repareren of te vervangen.

Natuurlijk geldt dit alleen als je het product op een normale manier hebt gebruikt.

Een termijn van 6 maanden is wel van belang. Als de koelkast kapot gaat binnen 6 maanden na aankoop, dan moet de verkoper bewijzen dat de klant het product niet op een normale wijze heeft gebruikt. Na 6 maanden dient de klant te bewijzen dat het stukgaan aan het product zelf ligt en niet aan het gebruik door deze klant.

Dan nu terug naar de extra garantie.

Houd altijd in het achterhoofd dat de verkoper geen vriend van je is, en dat hij ook handelt uit eigenbelang. Het is vaak zo dat de verkoper, die een extra garantie verkoopt, daar ook een provisie voor opstrijkt. Er zit namelijk gewoon een verzekeringsmaatschappij achter deze service.

Een extra garantie kan betrekking hebben op:

  • langere termijn van garantie
  • dekking van schade door meerdere oorzaken

Stel de koelkast gaat na 4 jaar kapot. Hoewel een koelkast langer moet meegaan dan 4 jaar is het wel duidelijk dat de klant niet kan verwachten dat er kosteloos een nieuwe koelkast geleverd zal worden. Als je bij de aankoop extra garantie hebt aangekocht voor bijvoorbeeld 8 jaar dan wordt deze koelkast wel geleverd. Bijkomend voordeel is dat die 6 maanden termijn niet geldt. De verkoper zal moeten aantonen dat het stukgaan door het verkeerde gebruik van de klant komt.

Dit lijkt dus handig maar je moet wel even goed narekenen of het zinvol is. Stel dat elk extra jaar garantie € 80,00 kost dan is dat na 4 jaar al € 320,00, dus eigenlijk betaal je de nieuw koelkast grotendeels toch zelf.

 

Dekking voor meerdere oorzaken van schade:

 

Tegenwoordig kan je verzekeringen afsluiten die vrijwel alles dekken. Bijvoorbeeld de mobiele telefoon die verdronken is in de wc, je tablet die op de grond is gevallen of de wii controller die door het scherm van de flatscreentelevisie is gegaan.

Dekking tegen alles lijkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Er blijken in de praktijk nog genoeg oorzaken te zijn die niet gedekt worden. Daarnaast is de maandelijkse premie die zo hoog is dat het economisch eigenlijk helemaal niet uit kan.

 

Conclusie:

 

Een extra garantie (die dus eigenlijk een verzekering is) is feitelijk overbodig. De meeste producten gaan tegenwoordig helemaal niet kapot. Is er wel sprake van een gebrek dan zal dit gebrek zich meestal wel aandienen in de eerste maanden na de aanschaf. En dan is er sprake van de normale garantie.

Ook zou je kunnen kijken of een uitgebreidere inboedelverzekering niet handiger en goedkoper is. Bij vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen kan je tablets en mobiele telefoons verzekeren. En dat gaat dan mee in je pakket en is dus een stuk goedkoper.

 

Tot slot nog een tweetal tips:

 

  • laat je niet afschepen met tegoedbonnen. Bij vervanging van het gebrekkige product heb je recht op, of een nieuw product, of terugbetaling van het aankoopbedrag.
  • met je klacht over het product moet je zijn bij de winkel waar je het hebt gekocht. De verkoper zou je misschien willen doorverwijzen naar de fabrikant (is hij er van af…) maar hiermee moet je niet akkoord gaan. De verkoper dient te zorgen voor een oplossing.