De elektrische bolderkar

Gezien de actuele ontwikkelingen wil ik benadrukken dat dit blog op 14 september 2017 is geschreven.

Op fietspaden wordt een fietser sinds enige tijd  geconfronteerd met het verschijnsel elektrische bolderkar. Nou ja, geconfronteerd… Van de sokken gereden is soms een betere omschrijving. Voor wie het verschijnsel niet kent: het is een soort elektrische bakfiets met daarin ongeveer 6 kinderen en een medewerkster van het kinderdagverblijf dan wel van de BSO staand achterop. Zij stuurt en geeft gas.

Klik voor nadere toelichting eens op dit artikel:

Opvallend vind ik trouwens wel dat er alleen over lagere kosten wordt gesproken in dit artikel. Dat lijkt me nu niet het meest voor de hand liggende argument.

Eerste indruk

Het viel me op dat je het apparaat bijna niet hoort aankomen. Afgezien van de enthousiaste kreten van de kinderen hoor je alleen een zacht gezoem. En het apparaat gaat best wel erg hard. Zoals blijkt uit het voornoemde artikel kan het apparaat 15 km per uur. Dat een stevig tempo. En omdat het een lomp vervoermiddel is kan de bestuurster dan ook niet snel de koers corrigeren. Vergelijk het met een schip in het water. Een bocht lijkt niet snel gemaakt.

Tweede indruk

Er zitten best wel veel kinderen in. En wat zie je van hen? Je ziet precies de  hoofdjes van deze kinderen iets boven nek hoogte boven de rand van de bak uitsteken. En die rand lijkt me best wel stevig. Maar ook deed me dit aan denken aan de snelste  autosport die er bestaat.

De formule 1

Nu kan je zeggen: overdrijf je nu niet een beetje door de elektrische bolderkar te vergelijken met de formule 1? Misschien een beetje maar er zijn zeker overeenkomsten. Een groot verschil is wel volgens mij dat de formule 1 veiliger is dan deze elektrische bolderkar. In ieder geval lijkt me een coureur beter getraind en voorbereid op zijn taak dan een medewerkster van een kinderdagverblijf.

Daarnaast heeft een formule 1 auto een verhoogde zijkant ter hoogte van het hoofd van de coureur.

Je ziet het hoofd van de coureur maar een heel klein stukje boven de zijkant uitsteken. Daarnaast heeft de coureur een helm op, zit hij erg stevig in de gordel en heeft nog een apart systeem dat de nek beschermt.

Terug naar de elektrische bolderkar

Al de genoemde beschermingsmiddelen ontbreken in de elektrische bolderkar. De kinderen in de bak zijn volledig overgeleverd aan de -meestal- jeugdige bestuurster. Deze zal best wel een soort van rij-opleiding hebben gevolgd maar ik begrijp niet dat dit is toegestaan. Er zal maar een ongeluk plaatsvinden waarbij een auto van opzij de bolderkar raakt. Ik zal het niet te veel omschrijven maar je kan je voorstellen wat er gebeurt met de hoofden en nekken van de kinderen bij zo’n zijdelingse klap.

Ook bestaat het gevaar dat de elektrische bolderkar om kan slaan bij een scherp genomen bocht. Er is geen rolbeugel en het eerste wat de grond dan zal raken zijn de hoofden van de kinderen.

Mijn mening

Hierover kan ik duidelijk zijn. Deze wijze van vervoer moet gewoon verboden worden. Voor elk vervoermiddel is er bescherming voor kind, denk aan autostoeltjes, gordels, helmpjes, zijwieltjes enz enz. Afgezien van eventuele  gordels zit er niet veel bescherming in een dergelijk apparaat. En kinderen zitten natuurlijk ook niet stil in de gordel en bewegen wat af. Een gordel zal dan ook niet echt helpen ben ik bang. De bestuurster moet de kinderen in de gaten houden maar daarnaast ook nog op het verkeer letten. Dat lijkt me teveel gevraagd.

Dus stop met het vervoer van kinderen in een elektrische bolderkar. Ook al is het toegestaan, het is gewoon te gevaarlijk.